چگونه کوله ببندیم!

جزیره‌ی مارو (شیدور)
سفرنامه شماره ۲
2019-05-09
مراعات سفر
مراعات سفر
2019-05-09

چگونه کوله ببندیم!

چطور کوله‌پشتی سبک ببندیم. pack the backpack

مهم‌ترین لوازم برای سفر

محتویات داخل کوله‌پشتی، به نسبت فصل، مدت و نوع سفر کم و زیاد می‌شود. در این مقاله به مهمترین وسایل اشاره می‌کنم که راحت بتوانید با حجمِ مناسب سفرتان جا‌به‌جا شوید.


اگر قصد سفر چند روزه دارید که احتمال دارد یک برنامه ریز کوهنوردی هم بروید و شاید بعضی شب‌ها در هاستلی جایی بمانید و بعضی شب‌ها هم در دل طبیعت کمپ کنید؛ موارد زیر مهم‌ترین‌ها محسوب می‌شوند:

۱. کوله پشتی، چادر، کیسه خواب و زیر انداز
۲. لباس فصل، لباس‌های راحتی و کفش مناسب، دمپایی و جوراب اضافه
۳. کبریت، چاقو، وسایل چای یا دمنوش یا قهوه و مواد قندی مانند خرما
۴. گاز پیکنیک، کتری و قابلمه، لیوان، قاشق و بشقاب
۵. مسواک، حوله، ملحفه، دستمال کاغذی، سایر لوازم بهداشتی و نخ سوزن، شارژر و ناخن‌گیر
۶. چراغ قوه، هدلایت، عینک آفتابی و کلاه
۷. داروهای ضروری، پاسپورت یا کارت شناسایی و بیمه

اما به‌طبع با تغییر فصل و تغییر تعداد روزهای سفر برخی از این لوازم کم و زیاد می‌شوند. برای مثال در یک سفر ۲ روزه که غالبا با دوستان میزبان به شهرگردی و بازدید از اماکن تاریخی و تفریحی اختصاص دارد نیازی به کوله‌پشتی با حجم بالا و محتویاتی چون موارد ۱ و ۴ ندارید.

انتخاب کوله‌ی مناسب و همراه داشتن وسایل ضروری، سفر را لذت‌بخش‌تر می‌کند. مثلا نیازی نیست برای پیاده‌روی در شهر کوله سنگین‌تان را جایی بسپارید یا آن را به‌سختی حمل کنید.

یک جمله کلیدی هست: " همیشه نصف لباس‌ها و دوبرابر پولی که فکر می‌کنی برای سفرت لازم است؛ بردار"

همراه داشتن یک یا دو کتاب کم حجم و سبک داخل کوله‌تان پیشنهاد می‌شود. لابه‌لای مشاهده‌ها، تجربه‌ها و لذت‌های سفر، خواندن چند صفحه کتاب با قهوه یا چای، میان‌برنامه‌ی خوبی محسوب می‌شود.

یک نکته هم درباره سفرهای طولانی که ممکن است به تغییر فصل بینجامد یا به دلیل جابه‌جایی‌های فراوان با تغییرات آب و هوایی روبه‌رو شوید، این است که تغییر شرایط را بررسی کنید لباس و لوازم متناسب با آن را بردارید. البته حواستان باشد که کوله‌پشتی‌تان را زیاد سنگین نکنید. تجربه ثابت کرده کوله ۳ ماهه را می‌شود زیر ۱۵ کیلوگرم بست و همه ضروریات را نیز در آن گنجاند.

سنگینی کوله‌تان را ضرب در تعداد روزهای سفرتان کنید تا معلوم شود کوله سبک چقدر به ادامه سفر انگیزه می‌بخشد و چقدر لذت گشت و گذار را بیشتر می‌کند. پس از پایان هر سفر که مشغول باز کردن کوله خود هستید، با در آوردن هر وسیله، از خود بپرسید که چقدر در سفر به دردتان خورده است. به‌ این صورت بخشی از وسایل غیر لازم برای سفر بعدی حذف می‌شوند.

چینش وسایل

در آخر؛ نحوه چیدن وسایل را هم اشاره می‌کنم. اگر کوله‌پشتی را به ۳ بخش اصلی تقسیم کنیم، قسمت پایینی شامل وسایل سبک مانند لباس یا کیسه خواب باید باشد. قسمت بالایی وسایل سبک، ضروری و پرکاربرد برای اینکه دم دست باشد.

قسمت میانی نیز به دو بخش عمودی تقسیم می‌شود؛ بهتر است وسایل سنگین مانند ظروف و چادر را به کمر نزدیکتر و وسایل سبک‌تر را در ناحیه‌ی بیرونی بچینیم. رعایت این نکات برای تقسیم وزن کوله‌پشتی روی بدن و سلامت کمر بسیار مهم است.

در تصویر مقابل چینش درست کوله پشتی نشان داده شده است

نوشته: حامد الماسی
تصاویر این مقاله تزیینی هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.