راهنمای خرید تجهیزات سفر

درباره سایت سازوسفر . about sazosafar.ir
درباره‌ی سایت
2019-05-09
مجموعه گنجعلی خان کرمان
سفرنامه شماره ۱
2019-05-09

راهنمای خرید تجهیزات سفر

خرید تجهیزات سفر

چی بخریم برای کوله‌گردی. travel Equipment

هرچقدر برای خرید وسایل و تجهیزات سفر پول بدهید و جنس اصلی و قابل اطمینان بخرید قطعا به جیب‌تان خدمت کرده‌اید چه رسد به سلامتی‌تان.

پیش از پرداختن به لوازم مهم، به نکته‌ای درباره لوازم غیر مهم اشاره می‌کنم. وقتی به خرید برای سفر می‌روید، ممکن است پس از تهیه‌ی لوازمی چون کوله، کفش یا کیسه‌خواب، از طرف فروشنده، مواردی تقریبا غیر لازم با عناوین مختلف هم پیشنهاد شود که عموما توجیه مناسبی نیزپشت کالا ارایه می‌شود، اما تجربه ثابت کرده وسیله‌ای مثل چراغ چادر یا پتوی نجات درعمل چندان به کار نمی‌آید. اتفاقا در سفر یاد می‌گیریم چطور خلاق باشیم و از کمترین امکانات نیازهامان را برطرف کنیم.

تجهیزات ضروری

در زیر به معرفی و تشریح مهم‌ترین وسایل سفر می‌پردازم.
 
کوله‌پشتی؛

کوله‌پشتی اگر کالای شماره یک نباشد، از مهم‌ترین وسایلی است که باید برای آن هزینه کرد. داشتن کوله‌پشتی مناسب استاندارد و به اصطلاح برندِ خوب، حیاتی‌ است. شاید هزینه اولیه خرید یک کوله‌پشتی اورجینال و اصطلاحا حرفه‌ای، بالا باشد اما به نوعی پس‌انداز محسوب می‌شود.

طول عمر کوله‌های با کیفیت از هزینه‌کردن‌های پی‌درپی جلوگیری می‌کند و از آن مهم‌تر سلامتی بدن به‌ویژه کمر را تا حد بالایی ضمانت می‌کند.

کفش؛

موردی حیاتی که هرچقدر برای آن هزینه کنید ضرر نمی‌کنید. میزان پیاده‌روی، نوع برنامه‌ها، مانند کوهنوردی، جنگل‌نوردی، سنگ‌نوردی و غیره از جمله موارد تعیین کننده برای خرید کفش مناسب هستند.

قالب پا و مسایل تخصصی‌تر مانند تنفس پا نیز روی انتخاب کفش موثر هستند. به نسبت استفاده و راحتی‌تان پوتین یا کفش بدون ساق انتخاب کنید.

دقت داشته باشید که اگر کفش کوهنوردی (پوتین) انتخاب شماست، باید یک یا دو شماره ار کفش معمولی بزرگتر باشد. پوشیدن جوراب پشمی (که مناسب این نوع کفش‌هاست) این مورد را تا حدی پوشش می‌دهد. هنگام پایین آمدن از کوه و فشار وارده به پا دلیل دیگری است که باید کفش بزرگتر از پای‌تان را بپوشید.

این کالا نیز مانند کوله‌پشتی، مستقیم با سلامت انسان سروکار دارد. به‌خصوص سلامت زانو و کمر. اگرچه مواردی همچون خار پاشنه نیز از کفش نامناسب بروز می‌کند.

کیسه‌خواب؛

برای کسانی که کمپ کردن و چادر زدن در طبیعت جز برنامه است، حتما یک کیسه خواب متناسب با آب و هوا، مهم و حیاتی است.

کیسه‌خواب‌ها دو دسته هستند، پر یا الیاف که بسته به آب‌وهوای مقصد باید انتخاب شوند. برخی کیسه‌خواب‌ها ۳ فصل و برخی زمستانه هستند که با توجه به برنامه سفرتان باید این تقسیم‌بندی‌ها را در خرید کیسه‌خواب مناسب اعمال کنید.

دوام کیسه‌خواب‌های پر بیشتر است اما اگر قصد سفر به منقطه‌ای مرطوب دارید، کیسه‌خواب الیاف گزینه بهتری است؛ چرا که در صورت خیس و مرطوب شدن، مورد الیاف زود تر خشک می‌شود.

کیسه‌خواب پر زودتر گرم می‌کند، گران‌تر است و برای برنامه‌های کوهنوردی مناسب‌تر است. هوای کوهستان معمولا مرطوب نیست.

به جیب و مقصد سفر و نکات بالا دقت کنید و کیسه‌خواب مناسب را برای سفر تهیه کنید.

چادر؛

از دیگر وسایل مهم سفر با کوله‌پشتی و کمپ‌کردن در طبیعت، خانه سیارتان، است.

چادر نیز مانند دیگر لوازم سفر، تنوع زیادی وجود دارد. باید بودجه موردنظر این بخش را نیز تعیین کنید و بهترین انتخاب را خریداری کنید.

یکی از نکات مهم در انتخاب چادر مقاومت در برابر آب باشد.

برخی چادر‌ها کاملا ضدآب هستند اما قیمت این محصولات بسیار بالاست. گزینه‌های متوسط با مقاومت نسبی در برابر باران دما، گزینه‌های مناسبی برای سفرهای کمپینگ به شمار می‌روند.

چادر (به اصطلاح) کله گاوی و نمونه‌های مشابه آن مانند LFO، در میان بک‌پکرها (کوله‌گردها)ی ایرانی طی سال‌های اخیر مورد اقبال خوبی قرار گرفته است و تا حد مطلوبی با توجه به قیمت، در شرایط مختلف جواب پس داده است. قیمت این چادر‌ها معمولا حدود ۷۰ تا ۸۰ دلار است.

زیرانداز؛

هم برای چادر و هم برای کیسه‌خواب زیرانداز وسیله‌ای مهم است که در جهت سلامتی و لذت خواب شبانه باید در نظر گرفته شود.

زیرانداز، عایق رطوبت و دماست و به دلیل اینکه چندان پر هزینه نیست، بهتر است بهترین‌ها را داشته باشید. به ویژه زیرانداز کیسه خواب، چراکه هرچقدر هم کیسه‌خواب مناسبی داشته باشید، برای گرمای مطلوب هنگام خواب، به مکملِ زیرانداز نیاز دارید.


در خرید گازپیکنیک، کتری، قابلمه، لیوان، قاشق، بشقاب، هدلایت، نیز با دقت و خرید ازبرندهای مناسب از هزینه چندباره جلوگیری کنید.


نکته اینکه لیوان و بشقاب‌تان را فلزی یا پلاستیکی مرغوب انتخاب کنید.

 
نوشته: حامد الماسی
تصاویر این مقاله تزیینی هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.