معرفی استان یزد

معرفی استان گیلان
معرفی استان گیلان
2019-05-14
طلوع آفتاب
معرفی استان هرمزگان
2019-05-14

معرفی استان یزد

بادگیرهای شش‌گانه یزد

گم‌شدن در کوچه‌های تاریخ

گفتن از تفاوت‌های اقلیمی در کشوری مانند ایران کاری راحت است. از شمال تا جنوب پر از
تفاوت‌های عجیب اقلیمی آب‌وهوایی است. در میانه‌های این گردش ذهنی اگر در مرکز بایستیم،
به یزد، ایالت آجری رنگ با رگه‌های باریک آبی و سبز برمی‌خوریم.

همراه باشید که تا حد ممکن استان یزد را به شما معرفی کنم و تا جایی که می‌شود در کوچه پس‌کوچه‌های تاریخی‌اش قدم بزنیم.


هنوز فرصت نشده که همه‌ی ایران، همه‌ی استان یزد، تک تک شهرها را آن‌طور که شایسته است بگردم. اما قطعا تلاش این مقاله بر معرفی جامع استان بادگیرها خواهد بود.
نخستین نقطه از استان یزد ، بافت تاریخی شهرستان یزد مرکز این استان است که به ویترین داده‌ها برای نگارش در این مقاله خطور می‌کند.
کوچه‌هایی به ظاهر نامنظم اما در ذات پر از نظم ناهمگون که عدم چینش منظم خانه‌ها و کوچه‌ها و فاصله‌ها در این بافت، دایره‌وار به گردشی خستگی ناپذیر دعوت‌ات می‌کند.
از میدان ساعت در مرکز شهر به سمت خیابان دهم فروردین به یکی از کوچه‌های سمت راست وارد شوید و سعی کنید در این کوچه‌ها به‌هنگام عصر در خنکای فروردین گم شوید و پس از ساعت‌ها گشت و گذار و کشف و شهود از یک یزدی آرام و مهربان میدان امیرچخماق را پرس‌وجو کنید.
هم برای پیدا شدن، هم برای رفتن به یک فضای دلنشین برای گذراندن غروب و نوشیدن آب‌میوه‌ای از آب‌میوه فروشی‌های کنار میدان. روبه‌روی میدان، آن‌طرف خیابان، سمت راست موزه‌ی آب را می‌توانید دیدن کنید.
استان یزد پر از آب انبار، قنات، کاریز و سرداب است که با معماری‌های خلاقانه معماران گذشته، همواره از آب برخوردار بوده‌اند و در بعضی بناهای تاریخی، ساخت بنا تا ۱۴ درجه دمای هوا را در تابستان خنک‌تر کرده و ابتکاری برای اهالی زمان‌های نسبتا دور این منطقه از ایران بوده است.
بنابراین با موزه‌ای پر از ابزارهای هیجان‌انگیز روبه‌رو می‌شوید که قطعا دیدن آن خالی از لطف نیست.
پس از موزه‌ی آب و به سوی محوطه‌ی سرسبز خلد برین به داخل محله‌ی فهادان مکثی طولانی برای دیدن مسجد جامع معروف یزد، زندان سکندر، بازار سنتی و میدان نخل، باغ دولت‌آباد و محلی پر از اماکن تاریخی و سنتی داشته باشید.
شهر تاریخی یزد، نخستین شهر ایران است که به ثبت جهانی یونسکو رسیده است.
واژه‌ی «یزد» از واژه‌ی ایزد به معنی پاک و مقدس گرفته شده است و شهر یزد نیز به معنای سرزمین مقدس است.
نوشته: حامد الماسی
تصاویر: اختصاصی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.